WAT WILT U MET UW WEBSITE BEREIKEN?

Een website kunt u inzetten om uw producten te verkopen, met uw klanten in contact te komen of gewoon als visitekaartje. Het doel van uw site bepaalt voor een groot deel de opzet van uw website.

Wilt u bijvoorbeeld dat de site enkel fungeert als een visitekaartje? Dan hoeft u geen technisch ingewikkelde of heel erg uitgebreide site op te bouwen. Wilt u dat mensen ook op uw site kunnen reageren en die reactie live kunnen tonen? Dan is een blog een mogelijkheid of gewoon een eenvoudige opzet met een gastenboek.

We hebben een aantal doelen voor u op een rijtje gezet:

Een website als een visitekaartje

Een site die alleen dient als visitekaartje, hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Over het algemeen zijn dan ongeveer vijf tot maximaal 10 pagina’s voldoende:

  1. Een ‘homepage’ met een korte introductie van uw bedrijf.
  2. Een ‘Over ons’ pagina waarop u kort meer vertelt over uw bedrijf, producten en eventueel de historie van uw bedrijf.
  3. Een ‘Contact-pagina’ waarop u bezoekers de mogelijkheid geeft om contact met u op te nemen. Dit kan via een contactformulier of door eenvoudig uw emailadres te tonen. N.B. wanneer u uw mailadres afbeeldt, let dan op dat u de beveiliging van uw site goed regelt. Door plaatsing van uw mailadres, loopt u een groter risico op spam. Om die reden heeft het plaatsen van een contactformulier de voorkeur.
  4. Gebruik dan nog 2 of 3 pagina’s om iets van uw producten af te beelden en dan bent u eigenlijk wel klaar.

Een website die informeert

Via een website kunnen mensen over elk onderwerp geïnformeerd worden. De belangrijkste overweging bij een informerende website is de manier hoe u de informatie wenst te verdelen. Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw bezoekers in de grote brij van alle informatie die u te bieden hebt, ook daadwerkelijk die informatie vinden waar ze naar op zoek zijn?

Het is om deze reden goed is het goed te weten wat een bezoeker van uw site verwacht. Wat zoekt deze persoon en op welke manier zou deze door de site heen kunnen lopen? De navigatie kunt u in dit geval zien als de index van uw site. Om ervoor te zorgen dat uw bezoekers ook in de navigatiestructuur op zoek gaan, is het van belang dat uw navigatie logisch, duidelijk en eenduidig in elkaar zit.

Een zoekfunctie kan in een site met veel informatie uitkomst bieden. De zoekfunctie mag nooit de reguliere navigatie vervangen, het heeft echter wel een zeer goede aanvullende werking.

Is uw organisatie optimaal in beeld?


Wilt u weten welke soort website het beste bij uw organisatie en uw wensen past? Vraag bij ons een GRATIS advies over uw website aan.

Vraag informatie aan

De dialoog aangaan met uw website

Een website is natuurlijk ook een prima manier om met uw klanten in contact te komen. Misschien wilt u weten hoe uw klanten over uw producten of diensten denken zodat u uw dienstverlening kunt verbeteren of uw producten beter op de markt kunt laten aansluiten? Het is natuurlijk ook mogelijk dat uw klanten gewoon de mogelijkheid wilt bieden om direct met u in contact te treden. Wat het ook is, uw wilt dat uw klanten via uw website kunnen reageren. We hebben hieronder een aantal mogelijkheden aangegeven waar u aan kunt denken:

1. DIRECTE REACTIEMOGELIJKHEDEN

Dit kan op verschillende manieren uitgevoerd worden. U kunt het uw bezoekers mogelijk maken om hun reactie naar u toe te sturen door midden van een contactformulier of mailadres. Dat is echter wel behoorlijk ‘old school’. Een andere manier is dat u uw bezoekers de mogelijkheid biedt om in het openbaar op uw producten of diensten te reageren. Dit kunt u bijvoorbeeld mogelijk maken door een plek voor reviews in te vullen of een recensie te schrijven. Natuurlijk loopt u hierbij ook het risico dat u slechte recensies krijgt. Het is van groot belang dat u hierop goed reageert. Niet door de negatieve recensies te verwijderen, maar door de klacht serieus te nemen en er adequaat op te reageren.

2. WEBLOG

U kunt uw site ook via een weblog publiceren of aan uw site een blog toevoegen. Het voordeel van een blog is dat het u de mogelijkheid biedt om op een open en transparante manier met uw bezoekers te communiceren. Een blog werkt alleen wanneer u interessante inhoud weet te publiceren. Een blog, waarvan een post al twee jaar oud is, of een blog die alleen maar op verkoop is gericht, doet meer kwaad dan goed.

3. FORUM

Afhankelijk van het onderwerp, kan een forum een interessante overweging zijn. In een forum kunnen bezoekers met elkaar en met u in gesprek treden. Het verschil met een blog is meestal dat bij een forum de bezoekers zelf een onderwerp kunnen opstarten. Het nadeel van een forum is dat het juist daardoor meer gemodereerd moet worden, en dat kost tijd. Voordeel is dat een forum de binding met uw dienst of product kan bevorderen. Vaak is het zo dat regelmatige bezoekers u kunnen helpen bij het onderhoud van het forum. De betrokkenheid wordt alleen daardoor al groter.

Een verkoop website

Ook wel de webshop genoemd. Dit is een site die puur gericht is op verkoop. U presenteert uw producten en maakt het voor mensen mogelijk om die snel, duidelijk en eenvoudig via internet te kopen. Meestal bestaan dit soort sites voornamelijk uit productbeschrijvingen en een winkelwagentje. Niet alle producten zijn even geschikt om via internet te verkopen.

Een keuken van duizenden euro’s wordt veelal niet via internet gekocht. Mensen willen de keuken eerst een keer met eigen ogen zien. Voordat u kiest voor een webshop, is het verstandig om te onderzoeken of uw product voldoende geschikt is om via internet te verkopen. Ga na hoe u een dergelijk product zou verkopen. Uw klanten zijn waarschijnlijk niet veel anders dan u.

Verkopen is gelukkig niet alleen dat ene koopmoment of het moment dat er op de knop ‘kopen’ wordt geklikt. De oriënterende fase kan bij de meeste producten prima via internet plaatsvinden. Het is in dat geval dan handiger om voor een ander soort site te kiezen: bijvoorbeeld de informerende of de dialoogsite.

Een website voor lead generatie

Hoe haal je nieuwe leads uit je markt? Stel je voor, nieuwe klanten nemen contact met je op via je website om een dienst van je af te nemen? Ze vullen het contactformulier in of vragen meteen een offerte via je offerteformulieren aan.

Fictie of werkelijkheid?

Het gaat om de integratie van zoekmachine optimalisatie (SEO), social media, bloggen, aanbiedingen en speciale aanbiedingspagina’s die traffic, leads en sales moeten genereren.

Wilt u over één van bovenstaande elementen meer weten of wilt u uw website nu goed aanpakken? We helpen u graag om tot een goede oplossing te komen om uw website en business een boost te geven.

Meer informatie?

7 + 7 =

Pin It on Pinterest

Share This